Selasa, 14 Disember 2010

Tinggal Solat!!!

Read more...

Ahad, 12 Disember 2010

Dua Kalimah yang disukai oleh Allah swt

Read more...

Jumaat, 10 Disember 2010

Puasa Muharram

Read more...

Ahad, 21 November 2010

Syair Imam as-Syafie


Biarkan masa berlaku semahunya,

Murnikan jiwa tatkala berlakunya ketentuan,

Bersabarlah dengan musibah semalam,

Musibah dunia ini bukanlah selamanya.

Read more...

Burdah oleh Mesut Kurtis


Muhammad penghulu dunia dan akhirat, manusia dan jin,
dua kelompok dari Arab dan 'Ajam.

Dialah kekasih yang didambakan syafaatnya,
bagi setiap keadaan yang datang merempuh.

Read more...

Rabu, 19 Mei 2010

Sejarah Masjid al-Quddus


Pada 18\5\1982 Ke Bawah Duli Yang Maha Mulia(KDYMM) Al-Sultan Kelantan Sultan Ismail Petra berkenan meletak batu asas pembinaan masjid pondok yang masih kukuh dan masih lagi digunapakai sekarang.

Masjid pondok yang diberi nama Masjid Quddus yang siap dibina sepenuhnya pada penghujung tahun 1984. Dan disertai pula dengan pembinaan 15 buah pondok kediaman pelajar di atas kawasan seluas 56 ekar (hak milik kerajaan negeri) dan jauhnya adalah 35 batu dari Bandar Kota Bharu.

Read more...

Rabu, 5 Mei 2010

Sejarah Pembangunan Pondok Moden

1)Pendidikan Islam secara formal melalui sistem pondok di Kelantan yang bermula pada 1820 dan mencapai zaman kegemilangan pada tahun 1900-1957 (zaman merdeka) setelah berjaya melahirkan barisan para ulama’ nusantara yang tersohor akhirnya sedikit demi sedikit terhakis menjelang tahun-tahun 60-an dan 70-an disebabkan oleh meninggalnya mursyid-mursyid pondok tanpa pengganti.Perkembangan yang pesat dalam sistem pendidikan negara melalui sekolah-sekolah dan pusat pengajian tinggi akademik, agama dan arabiah pada tahun-tahun 60-an dan 70-an yang menawar kerjaya baik kepada lulusannya turut membantu kepada merosotnya perkembangan pondok-pondok tradisional.

2)Bagi mengatasi masalah kehakisan ini, pondok moden(دار التعليم الديني )Bachok mula didirikan dengan kemudahan-kemudahan asas pada tahun 1982 bertujuan bagi melahirkan para ulama’ yang dapat menghayati isi kitab-kitab tua, para ilmuan Islam yang peka dengan masalah-masalah semasa masyarakat dan negara melalui sistem pembelajaran yang hampir sama dengan sekolah dan kuliah yang teratur. Pelajar-pelajar menerima pakai sukatan pelajaran pondok dan Azhar. Kemudian diakhir khursus akan diberi sijil, tauliah dan diploma yang diiktiraf oleh kerajan dan universiti.Pelajar –pelajar dilatih dengan pelbagai kemahiran bagi membolehkan mereka berdikari.

3)Pada 18\5\1982 Ke Bawah Duli Yang Maha Mulia Sultan Kelantan berkenan meletak batu asas pembinaan masjid pondok yang masih kukuh dan diguna sekarang. Dan disertai pula dengan pembinaan 15 buah pondok kediaman pelajar di atas kawasan seluas 56 ekar (hak milik kerajaan negeri) dan jauhnya adalah 35 batu dari Bandar Kota Bharu.

4)Kuliah sulung bermula pada 6\2\1984 dengan 38 orang pelajar(lelaki sahaja) dari seluruh daerah Kelantan dan Malaysia. Diketuai oleh seorang sheikh pondok dengan dibantu oleh 3 orang alim ulama’ terkenal yang membawa tradisi pembelajaran Masjidil Haram kepada pelajar-pelajar. Pada peringkat gagasan awal khursus Dhirasat dan Arabiah pondok ini ianya memakan masa 10 tahun hingga ke peringkat MA, tetapi dapat dilaksanakan selama 5 tahun sahaja iaitu 3 tahun di peringkat Thanawi kemudian akan menduduki (peperiksaan YIK\STUP) layak ke tahun 1 Azhar dan 2 tahun di peringkat Taujihiyyah dengan tahun 5 menduduki (peperiksaan YIK\STTUP).

5)Pada tahun 1985 hingga 1987, bilangan pelajar meningkat daripada 72 kepada 104 orang.Bangunan asrama panjang ditambah dan turut dibina bangunan pejabat, perpustakaan dan bilik kuliah ia dapat diguna pada akhir 1987.

6)Pada akhir tahun 1986, seramai 25 orang pelajar pertama menduduki peperiksaan YIK\STUP(tahun 3). Daripada jumlah ini, seramai 8 orang berjaya ke Azhar pada akhir tahun 1987.

7)Pada 22 Muharram 1409 bersamaan 4 September 1988 Ke Bawah Duli Yang Maha Mulia Sultan Kelantan memperkenankan perasmian pondok ini dengan nama barunya Pusat Pengajian Pondok(دار التعليم الد يني)

8)Pada akhir tahun 1988, seramai 8 orang pelajar(daripada 38 orang) lulus peperiksaan Taujihiah(YIK\STTUP) tahun 5 dengan kelulusan 100%.

9)Perubahan yang pesat berlaku pada tahun 1991 apabila pelajar meningkat kepada 115 orang, maka 2 buah asrama panjang mula dibina dan kemasukan pelajar-pelajar baru pula ke pondok ini mulai ditapis melalui temu duga dan peperiksaan bertulis.Asrama ‘D’ dan kantin baru pula dibina pada 1993 dan dewan besar(dewan Tuk Kenali) pula dibina pada tahun 1996.

10)Pada tahun 1995, sukatan mata pelajaran baru iaitu Minhaj Al-Azhar dan pondok digubal(ditambah) dan diterima pakai bagi membolehkan kuliah-kuliah tahun 6(1996) dan kuliah tahun 7(1997) diwujudkan diperingkat A’liah. Bilangan pelajar bertambah menjadi 148 orang pada hari Sabtu 24 Zulqaidah 1416 bersamaan 13 april 1996 ihtifal(majlis sambutan kesyukuran sempena penubuhan pondok selama 10 tahun).

11)Pada 19/5/1997, pihak Azhar telah memberi keizinan(معادلة)bagi membolehkan lulusan a’liah pondok ini melanjutkan pelajaran di kuliah tahun 3(di Mesir) dalam qisim Dhirasat Islamiah dan Arabiah. 3 orang daripada pelajar sulung a’liah ini sedang membuat ijazah lanjutan /MA di Mesir.

12)Bermula pada tahun 1997, pengajian kuliah a’liah dipendekkan kepada 6 tahun sahaja sehingga sekarang.Sementara bilangan pelajar pada 2002 bertambah kepada 217 orang. manakala yang berjaya melanjutkan pengajian ke Al-Azhar pula meningkat kepada 50 orang.

13)Pada 5/8/2002 Jabatan Pendidikan Tinggi Kementerian Pendidikan Malaysia telah mengadakan mesyuarat yang telah dihadiri oleh 14 buah Kolej Islam berkembar dengan Azhar (KIBS) dari seluruh Malaysia. Kedudukan dan taraf pondok sekarang adalah sebaris dengan pusat pengajian Islam/Arabiah lain di Malaysia yang ada mua’dalah dengan Azhar seperti KUSZA,KIAS dan lain-lain.

14)Pada 29/6/2003 pihak universiti Al-Azhar telah memberi mua’dalah baru kepada pondok ini di mana lulusan syahadah a’liah dapat melanjutkan pelajaran ke tahun 4 di Azhar dan qisim-qisim ditambah kepada 3 lagi:usuluddin,syariah,dan lughah. Pada 25/9/2003 seramai 35 orang lulus syahadah a’liah pondok berjaya belajar di kuliah tahun 4 di Azhar di dalam qisim-qisim yang baru. Bilangan keseluruhan pelajar meningkat kepada 277 orang pada akhir tahun 2003.

15)Pada 6/2/2004 genaplah 20 tahun umur Pusat Pengajian Pondok dan perkembangannya nampak lebih terserlah. Bilangan pelajar menigkat kepada 285 orang, dengan 21 orang tenaga pengajar tetap dan dibentuk oleh 4 orang pensyarah jemputan. Ramai lulusan pondok yang punyai kerjaya dengan memegang pelbagai jawatan kerajaan samaada diperingkat negeri ,persekutuan dan swasta disamping menjadi pemimpin msyarakat yang aktif bagi menyambung tugas-tugas alim ulama’ yang terdahulu.

Lokasi Pusat Pengajian Pondok ini terletak di atas sebidang tanah yang luasnya daripada 56 ekar, di kawasan Telong, Jajahan, Bachok, Kelantan kira-kira 40 kilometer dari Bandar Kota Bharu.

Kawasan ini sentiasa menerima angin pantai Laut China Selatan kerana jaraknya tidak sampai satu kilometer dari kawasan pantai, berdekatan dengan Pantai Melawi kira-kira 14 kilometer dari Bandar Bachok. Di dalam kawasan ini terdapat 15 buah pondok, 4 buah asrama, 5 buah rumah guru, 3 buah dewan kuliah, sebuah pejabat dan sebuah masjid. Komplekini dibawah pengawasan dan kelolaan seorang yang diamanahkan oleh pihak Yayasan Islam Kelantan yang bergelar Syeikh Pondok.

Read more...

Isnin, 3 Mei 2010

Perwatakan Rasulillah SAW



Perwatakan Nabi Yang Terpilih
Dengan lautan Kemuliaan dan Kesucian
Para Sahabat Yang Mulia meriwayatkan
Sebahagian mereka, S. Ali yang cukup setia

Baginda sederhana di antara manusia
Tidak terlalu tinggi atau rendah
Rambut hitam warnanya
Wajah bagaikan purnama

Adakah Baginda gempal di antara semua
Adakah muka Baginda bulat, aku menjawab ; Tidak
Raut wajah Baginda bujur
Bagaikan dihiasi berlian dan permata

Bulu mata Baginda bercelak
Mata hitamnya bagaikan malam yang bersinar
Bola mata Baginda begitu menarik
Dek kerna memandang dengan nur Ilahi

Amat pemurah dan begitu mulia
Lihatlah pada penampilan dan dermawannya Baginda
Baginda lebih pemurah daripada hujan yang lebat
Cukuplah jiwaku sebaga perisai kepada Baginda

Rasulullah punyai khatam
Khatam tanda kenabian
Bahu sebagai bukti anugerah khatam itu
Allah sahajalah sebaik-baik Pencipta


Bahasasyurga.com

Read more...

Haji Ya'kub Lorong Gajah Mati (1895-1956)

Salah seorang guru agama paling terkemuka di Kota Bharu pada suku kedua abad ke 20 Masihi.Murid kanan Tok Kenali yang sebarisan dengan Haji Saad Kangkong, Haji Ali Pulau Pisang, Haji Abdullah Tahir Bunut Payong, Haji Mat Jebeng, Haji Ahmad Batu Tiga Repek dan lain-lain.

Nama lengkap tokoh ulama’ yang kediaman di Lorong Gajah Mati, Kota Bharu ini ialah Haji Yaakub Bin Haji Ahmad.

Kerjaya awalnya bermula sebagai kerani di mahkamah syariah Kota Bharu dan pernah ditugaskan mengambil peringatan mesyuarat jemaah Ulama’ Majlis Agama Islam Kelantan (MAIK) Mulai 1 April 1922, dilantik sebagai guru di madrasah Muhammadiah (Sekolah Melayu Majlis) dengan gaji permulaan $20 sebulan. Selepas 15 tahun (mulai 1 Julai 1938), bertukar menjadi guru kitab di Masjid Muhammadi (nama rasmi Masjid Besar Kota Bharu) yang berperanan sebagai Pusat Pengajian Pondok terpenting di Kelantan ketika itu. Gajinya meningkat ke $28 sebulan. Seterusnya mulai 1 Januari 1940, bertukar ke Jami’ Merbau al-Ismaili (nama awal Maahad Muhammadi) apabila pengajian kitab di Masjid Muhammadi berpindah ke situ. Gaji bulanannya sejak awal 1940 ialah $34 dan beliau kekal berkhidmat di situ sehingga 1945.

Antara murid-murid harapannya tersenarailah nama-nama seperti Tuan Guru Dato’ Hj. Nik Abdul Aziz(Menteri Besar Kelantan sekarang), Dato’ Hj.Ismail Yusoff (bekas Mufti Kerajaan Kelantan), Tuan Guru Engku Hj. Syed Hasan Lemal, Tuan Guru Hj. Awang Nuh Beris Kubur Besar, Ustaz Wan Mohd. Saghi Kg. Baru, Pasir Pekan, Tuan Guru Hj. Abdul Wahid Sungai Undang (Melaka) dan Tuan Guru Hj. Ahmad Osman, Hutan Palas, Bukit Keplu,Kodiang (Kedah).

Kewibawaan dan pengalaman luasnya sedemikian melayakkan beliau dilantik menganggotai jemaah Ulama’ MAIK (seawall 1932) beberapa penggal.

Pada mulanya beliau termasuk pengikut Sidi Muhammad Al-Azhari (pengembang tarekat Ahmadiyah di negeri Kelantan), tetapi kemudian mengubah sikap, iaitu setelah beliau berdamping dengan Maulana Tok Khurasan, guru perintis ilmu hadith di Kelantan.

Tuan guru Haji Yaakub meninggal dunia di Kota Bharu pada waktu fajar hari sabtu 6 Jamadilawal 1376 bersamaan 8 Disember 1956 dengan meninggalkan,antara lain,tiga orang putera yang dikenali ramai:-

*Dato’ Haji Husain (ahli perniagaan) – pewakaf Masjid al-Muttaqin di lundang dan Masjid al-Ihsan di Dusun Muda,Kota Bharu.

*Hj. Hasan (pengasas Pustaka Aman Press,Kota Bharu)

*Ustaz Yusoff Zaky @ Dato’ Sri Setia Raja(pengarang terkemuka, pengasas Pustaka Dian,Kota Bharu).

Read more...

Sabtu, 1 Mei 2010

Tok Kenali (1868 - 1933)


Tokoh ulama Kelantan paling masyhur, malah termasuk antara besar semenanjung Melayu. Sezaman dengan Tuan Husein Kedah, Pak Wan Sulaiman (Syeikhul Islam Kedah), Haji Abu Bakar Alim (Muar), Haji Mat Shafie Losong sangat dihormati, bahkan hingga sekarang pun namanya masih menjadi bualan dan disebut ramai.

Nama sebenar tokoh pendidik yang dilahirkan di Kg. Kenali, Kubang Kerian, Kota Bharu pada 1287H / 1870M ini ialah Haji Mohd Yusoff Ahmad.

Menuntut di Makkah selama 22 tahun (1305H - 1327H). Sangat alim dalam ilmu tatabahasa Arab (nahu/soraf), malahan beliaulah yang merintis kemasukan mata pelajaran ini ke dalam kurikulum pengajian pondok (sebelum ini, tertumpu pada usuluddin, fiqh dan tasawuf sahaja).

Walaupun Tok Kenali tidak meninggalkan karya tulis yang besar seperti Tuan Padang, Tuan Tabal dan Tok Wan Ali Kutan, namun beliau berjaya melahirkan satu angkatan ulama pelapis yang paling berwibawa, bukan sahaja di negeri Kelantan. Antaranya termasuklah : Haji Mat Jebeng (kemanakannya), Haji Che Mat Padang Mengkali, Lebai Deraman Pasir Mas, Hj. Seman Sering (Syeikh Osman Jalaluddin al-Kalantani), Hj. Yaakub Lorong Gajah Mati, Hj. Abdul Kadir Melor, Hj. Abdullah Tahir Bunut Payong, Hj. Yusoff Padang Bemban, Hj. Awang Lambor dan ramai lagi.

Di samping itu, dua orang putera Tok Kenali adalah Tuan Guru Hj. Ahmad dan Syeikh Mohd. Saleh Kenali (menetap di Makkah) juga tergolong dalam ulama dan pendakwah yang berjasa besar.

Nyatalah rumusan yang menyebut Kelantan sebagai “Serambi Mekah” itu sangat tepat dan terkait dengan kehebatan dan kemasyhuran nama Tok Kenali.

Tok Kenali kembali ke rahmatullah di kediamannya pada pukul 7.30 pagi, hari Ahad, 2 Syaaban 1352 bersamaan 19 November 1933 dan di kebumikan di Kubang Kerian.

Read more...

Sabtu, 10 April 2010

Perjuangan Jundu-Allah Pusat Pengajian Pondok


Rasulullah Sallallahu alayhi wa alihi wassalam meninggalkan untuk kita, kalam Allah yang berupa mukjizat serta sunnah yang jelas. Dengannya kita mampu memandu diri dan manusia untuk mengendalikan kehidupan menurut gaya dan matlamat yang diredhai Allah.

Kedua-duanya jika dijadikan panduan dan pedoman sepanjang kehidupan, nescaya hilang kesedihan dan ketakutan. Keduanya bakal menjauh kerana kecintaan kepada Allah dan RasulNya. Dunia dan isinya tidak lagi mampu mendapat tempat untuk perasaan itu. Tatkala itu, hidup dipenuhi rahmat Allah dan ketenangan hakiki.

MASALAH DAN KESENANGAN

Segala masalah duniawi bakal terasa begitu kerdil, masalah berkaitan dunia yang sering menekan jiwa pasti mampu diselesai. Namun kekuatan tidak akan mendatang tanpa latihan dan kesukaran memperolehinya. Namun hasilnya adalah satu hati yang dilindungi oleh ketaqwaan dan keimanan yang tulus. Sukar diganggu sugat oleh dunia yang sementara.

Segala jenis kesusahan di dunia akan jelas terlihat sebagai ujian penghampir diri kepada Allah, lalu ia sabar.
Kesenangan duniawi pula diyakini sebagai sebuah dugaan, penguji tahap sedar dan peka keimanan seseorang terhadap tanggungjawab selaku hamba Allah dan umat Muhammad s.a.w, lalu ia bersyukur dan menunaikan hak yang sewajarnya.

KELEMAHAN KAMI

Ya Rasulullah, kami bersaksi, sesungguhnya kamu telah menyampaikan risalah yang dipertanggungjawabkan ke atasmu oleh Allah ta'ala.Kini giliran kami menanggungnya dan mengamalkannya, sebagai bukti kami umatmu dan hamba Allah yang tulen serta taat.

Namun akibat semua tidak mampu dicapai dek pancaindera fizikal, terlalu banyak culas dan lemahnya kami. Dosa kerap menjelma dalam kehidupan, hingga laranganmu kerap dilanggari, walau dalam sedar ia sebuah dosa. Anjuranmu pula selalu gagal dipenuhi, sedang kami bercita-cita menjadi insan yang paling hampir denganmu di akhirat kelak. Layakkah kami?

Ya Allah, jangan biarkan dosa yang kami lakukan, tidak lagi terasa gentar dengan azabmu, jangan dihilangkan rasa kesal dari jiwa kami, hingga tiada lagi debaran iman dijiwa dan hati kami.

Kami berusaha mengiringi segala kesilapan dengan taubat, istighfar dan gunungan harapan agar Allah menerima taubat hambaNya yang lemah seperti kami, serentak itu, kami juga berharap dirimu Ya Rasulullah, masih sudi menerima kami sebagai umatmu, yang layak untuk tergolong dalam bilangan mereka yang terpilih bagi menerima syafaat dan doamu di akhirat kelak.

Kami yakin dan sedar, sebuah pengharapan tanpa usaha tidak ubah seperti berdoa perolehan rezeki tanpa bekerja. Lalu ia hanya sebuah tawakal dan doa yang palsu.

ISNIN

27 Rabi'ul Thani 1431 H / 12 April 2010 M 


Read more...

Selasa, 6 April 2010

Apa Hukum Merokok?


Pemerintahan kerajaan Islam silam, Sultan Murad ke-4 (memerintah 1623-1640 m) sangat kuat memusuhi rokok, sehinggakan beliau pernah melaksanakan undang-undang bunuh bagi penjual-penjual rokok dan perokok aktif di dalam Negara.

Adapun dari sudut hukumnya ; sebagai asasnya, para ulama berbeza pandangan dalam menentukan hukumannya berdasarkan berbezanya tanggapan masing-masing terhadap keburukan (mudarat) yang terhasil dari rokok. Hakikatnya, dalam hal ini, sebarang fatwa mestilah dirujuk kepada "ahl az-zikr" dalam halnya, "ahli az-zikr" dalam hal rokok adalah doktor perubatan (selain ulama) yang mampu mengenalpasti impak buruk dari rokok kepada tubuh dan kehidupan. Maka sebarang fatwa ulama yang tidak dibuat berlandaskan maklumat lengkap dari para doctor perubatan atau pakar kimia adalah kurang tepat dan tidak sepatutnya dijadikan pegangan.

Secara ringkasnya ulama terbahagi kepada 2 kumpulan dalam hukum rokok. Ia seperti berikut :-

1) HARAM :

Ia adalah ijtihad oleh majoriti ulama kontemporari termasuk Dar Al-Ifta Mesir, Lajnah Fatwa Saudi, Lajnah Fatwa Azhar, seluruh ahli persidangan Mencegah rokok ( persidangan di Madinah pada 2-5 Mac 1982) , Dr Yusof Al-Qaradawi, Syeikh Mahmud Syaltut, Syeikh Sayyed Sabiq, Syeikh Ahmad Syurbasi, Mufti Mesir Syeikh Ali Jumaat, Syeikh Atiyyar Saqar. ( Akhbar al-Jumhuriyyah, 22 Mac 1979 ; Fatawa Muasiroh, 1/667; Al-Fatawa li Muhd Syaltut, Yasalunaka oleh Syurbasi dan Fiqh As-Sunnah)

Ulama silam yang mengatakan haram pula adalah Syeikh muhd alauddin haskafi al-hanafi, syeikh sulaiman al-Bujairimi as-Syafie, Syeikh Mustafa ar-Rihbani, Syeikh Ibrahim al-Laqqani al-Maliki dan ramai lagi. (Al-hukm as-Syar'ir fi at-Tadhin, Kumpulan Ulama, Kementerian Kesihatan Sedunia, 1988, hlm 25-26)

Kumpulan ini semakin kuat mengharamkan apabila terdapat maklumat yang menyebut terdapat unsur arak dan racun di dalam rokok, maka ia adalah seperti darah dan bangkai yang diharamkan kerana unsur kotor dan racun ( seperti nikotin, tar, alcohol methnol, karbon monoksida, ammonia dan lain-lain ) yang terkandung di dalamnya. ( Abu Ubaidah al-Mashur, At-ta'liqat al-hisan dzayl tahqiq al-Burhan, hlm 28 ; Dr Abd Sabur as-Shahin, As-Sajayir Halalun am Haramun,hlm 34-35 )

Pada tahun 1962, Fakulti Perubatan Diraja Britain mengesahkan kesan buruk rokok terhadap kesihatan, pada tahun 1964 Fakulti Kedoktoran Amerika mengeluarkan satu kajian setebal 387 halaman dan diterbitkan kandungannya di akhbar yang menyebut "Merokok memudaratkan kesihatan secara pasti, ia juga menyebut "rokok menjadi penyebab pelbagai penyakit membunuh " ( Rujuk Mahmud Nazim, At-Tibbun An-Nabawi Wal ‘Ilmi al-Jadid, 1/346 )

Maka dengan kenyataan-kenyataan ini Allah SWT menyuruh kita agar merujuk kepada ahli dalam sesuatu ilmu sebagaimana erti firman Allah SWT

" Maka hendaklah kamu bertanya kepada yang berpengalaman" ( Al-Furqaan : 59 ) ;

Oleh kerana itu, pandangan pakar perubatan dalam hal ini tidak boleh diketepikan oleh para ulama dalam membuat sebarang fatwa.

Selain keburukan dari sudut kesihatan, ia juga boleh memudaratkan hubungan kemasyarakatan dengan sebab baunya yang kuat dan busuk. Hal ini tidak dibenarkan oleh Islam berdasarkan sabda Nabi SAW ertinya

" Tiada boleh memberi mudarat dan membalas mudarat" ( Riwayat Malik, 1/122; Ad-Dar Qutni, 4/228; Al-Hakim 2/66 ; Sohih kata Hakim, dan di atas syarat Muslim kata az-zahabi, Albani : Ia punyai banyak jalan yang menguatkan satu sama lain sehingga naik ke darjat Sohih)

Hadith lain pula menyebut :

" Sesiapa yang memakan dari pokok ini , berkata bawang merah, bawang putih maka janganlah mendekati masjid-masjid kami, sesungguhnya (bau yang busuk) itu menyakiti Malaikat sebagaimana ia menyakiti manusia" ( Riwayat Al-Bukhari, KItab al-Azan, no 807 ; Muslim, Kitab Masajid wa Mawadi' as-Solat, no 876 )

2) HARUS MENGIKUT KEADAAN


Ulama yang dipihak ini adalah Syeikh Abd Ghani an-Nablusi, Syeikh Muhd Amin Ibn ‘Abidin, Syeikh Hasanain Makhluf (berpendapat hukumnya secara terperinci menurut keadaan ), Syeikh Hasan Makmun.

Antara dalil mereka adalah asal segala sesuatu yang tidak mudarat adalah halal dan beberapa dalil yang lain. Bagaimanapun, kesimpulan dalil mereka adalah lemah kerana ia bersandarkan pandangan mereka tanpa maklumat berkenaan keburukan dari sudut perubatan pada zaman itu. Hasilnya mereka memberikan fatwa hanya berdasarkan bau asap rokok yang busuk dan mengganggu, ketika itu, sudah tentu bau yang busuk sahaja tidak mampu menyebabkannya menjadi haram. Jelaslah pandangan mereka tidak mengambil kira maklumat baru perubatan.

Justeru, pada hemat dan kajian saya, hukum yang lebih tepat adalah Haram merokok kerana mudarat yang pelbagai dari sudut kesihatan tubuh sendiri, orang lain, dan baunya yang mengganggu orang lain. Malah kaedah Islam menyebut :

"Ad-Darar Yudfa' Bi Qadaril Imkan" ;

Ertinya : "Kemudaratan hendaklah ditolak sedaya upaya dan kemampuan" (Al-Madkhal Al-Fiqhil ‘Am, Syeikh Mustafa Az-Zarqa, 2/992)

Cuma Syeikh Al-Qaradawi di dalam Fatawanya (Fatawa muasiroh, 1/667) menjelaskan hukumnya berkata ( dengan sedikit ubahsuai olahan ) :-

a- Sekiranya seorang perokok cuba sedaya upaya memberhentikan tabiat rokoknya, bagaimanapun ia gagal, maka ia patut terus mencuba dan diberikan uzur setakat yang ia gagal. Perlulah ia menghalang dari menyebarkan tabiatnya kepada orang lain.

b- Walaupun ianya haram, tapi tidaklah haramnya besar seperti zina, mencuri dan lain-lain dosa besar. Setiap perkara haram ada tahapnya di sisi Shariah, ada yang dikira dosa besar dan ada yang kecil.

Dosa hasil rokok bolehlah di katakan termasuk dalam dosa kecil. Bagaimanapun perlu diingat, Ibn Abbas r.a menegaskan bahawa dosa kecil pasti menjadi besar apabila berterusan atau kesannya benar-benar memudaratkan. Kesimpulan Al-Qaradawi, rokok adalah haram secara pasti bagi MEREKA yang belum merokok, dan makruh(dibenci Allah) bagi seisapa yang telah terjebak sehingga sukar untuk keluar darinya dan masih berusaha. Apa yang pasti, segala jenis usaha bagi memberhentikan aktiviti buruk ini mesti dicari segera. Wallahu a'lam.

SELALSA
21 Rabi'ul Tahani 1431 H / 6 April 2010 M

Read more...

Jumaat, 2 April 2010

Suasana Pondok Moden 2009

Read more...

Biarkanlah Daku (دعوني)


Biarkan daku, biarkanlah daku mengingati kekasihku,
Janganlah kamu menyisihkan daku, kerna sesuatu yang tak mampu kutanggung,

Ketahuilah bahawa aku amat bersedih wahai merpati,
Kesedihanku ini adalah kerana aku amat merinduinya,

Ketahuilah bahawa aku amat bersedih wahai merpati,
Aku telah mabuk dek jiwaku yang bergelora dan juga mabuk rindu,

Sesiapa yang sepertiku, pasti dia akan merasai betapa beratnya penderitaanku
Mencintaimu Ya Rasulallah, kenapa deperlekehkankan,

Sedangkan hatiku amat berharap dapat menzirahi Madinahmu,
Kerana jiwaku telah dibakar denga nyalaan cinta kepada Manusia Terbaik.

KHAMIS

2 APRIL 2010 M / 17 RABI'UL THANI 1341 H

al-murid.blogspot.com

Read more...

Isnin, 29 Mac 2010

Gambar Pensyarah Pondok Moden 2009

Read more...

Isnin, 15 Mac 2010

Majlis Sambutan Maulidur Rasul



Hari        : Selasa
Tarikh    : 16 Mac 2010 M bersamaan 30 Rabiul Awal 1431 H
Masa      : Selepas Solat Maghrib
Tempat : Dewan At-Tasamuh wal Ikha',
                  Asrama Darul Aman 3, Haiyu Sabiek.

Anjuran : Lajnah Nuqaba', Badan Dan Unit Dakwah MKKK


*Di antara acara menarik sepanjang program adalah seperti bacaan burdah, ceramah maulidur rasul dan pengijazahan sanad hadis.

**Semua mahasiswa/wi di Mesir dijemput menghadiri program tersebut.

Isnin

29 Rabi'ul Awal 1431H / 15 Mac 2010M


المريد : محمد عمادالدين الدمنهوري الماليزي



Majlis Kebajikan Keluarga Kedah Timur Tengah (Mesir)

Read more...

Rabu, 10 Mac 2010

Al-Fatihah Ke Atas Sheikh Al-Azhar Mohamed Sayyid at-Tantawi



Kematian yang mengejutkan para pencinta ilmu agama, khususnya mereka dari kalangan Al-Azhari ekoran kematian mengejut Syeikh Al-Azhar, Mohamed Sayyid at Tantawi pada pagi 10 Mac, Rabu di Lapangan Terbang Riyadh.

Beliau meninggal dunia akibat serangan jantung yang kritikal, semasa usia beliau menjangkau 82 tahun.

Semoga pemergian beliau dirahmati Allah dan sentiasa berada di dalam keampunan Allah.

Al-Fatihah.....

Rabu
24 Rabi'ul Awal 1431H / 10 Mac 2009M

المريد : محمد عمادالدين بن عبد اللطيف

دار التعليم الديني
المؤسة الإسلامية بكلنتان

Read more...

  © Blogger templates Psi by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP